Letenky Průzkumy & Statistika: levné a online letenky od Průzkumy & Statistika
Aktuální články a letenky Průzkumy & Statistika
Asijská letiště jsou nejlepší na světě
Tím nejlepším letištěm pro rok 2013 bylo vyhlášeno singapurské letiště Changi, které po osmi letech odsunulo z prvního místa letiště Incheon v jihokorejském Soulu. Letiště Václava Havla si pohoršilo a sestoupilo z 54. příčky v roce 2012 na letošní 61. pozici. Za singapurským a korejským letištěm se umístil první evropský zástupce – amsterodamské letiště Schiphol v Nizozemsku, které si oproti loňsku o pozici polepšilo. Na čtvrté místo naopak kleslo mezinárodní letiště v Hongkongu. Pátou pozici si pak podrželo hlavní letiště v čínském Pekingu. (Celý příspěvek…)
Nejhorší letiště pro přespání je podle cestujících na Filipínách
Naopak mezi tři nejlepší letiště co do komfortu pro nocujícího cestujícího vybrali uživatelé mezinárodní letiště v Singapuru, Hongkongu a soulský Incheon. Pražské letiště Ruzyně mezi desítkou nejlepších ani nejhorších nefiguruje.
IATA čeká další propad aerolinek
Při letecké dopravě se poškodí či ztratí 11 zavazadel z 1000
IATA: Růst letecké dopravy zpomaluje
Letenek se prodává více, rizika však přetrvávají
Výzkum Factum Invenio: Třetina Čechů cestuje letadly
Je dobré zmínit, že od posledního průzkumu z roku 2008 se čísla téměř nezměnila. Nejčastěji létají obyvatelé Prahy, alespoň jednou ročně sedne do letadla 65 procent z nich. Oproti roku 2008 se tento podíl v hlavním městě zvýšil o osm procentních bodů a přepravu letadlem využívají hlavně bohatší lidé mladšího věku a vyššího vzdělání. (Celý příspěvek…)
Poptávka v letecké osobní přepravě stoupla
Aerolinie přišly v prvním čtvrtletí 2009 o miliardy
Organizace také varovala, že do výkonu aerolinek se zatím plně nepromítl nárůst cen ropy a pohonných hmot, který v dalších měsících výrazně zvýší výdaje firem. Ropa i pohonné hmoty za poslední dva měsíce zdražily téměř o dvacet dolarů za barel a ve srovnání s koncem roku 2008 jsou nyní ceny vyšší o tři čtvrtiny.
Sdružení zopakovalo, že za letošní rok očekává ztrátu leteckého průmyslu devět miliard dolarů.
Loni činila 10,4 miliardy dolarů. IATA upozornila, že aerolinky se snaží snižovat náklady omezováním letů, ale zatím se nevyrovnaly s klesající poptávkou.
EK: Většina aerolinek již při prodeji letenek nemate zákazníky
Těm, kteří tak neučiní nebo neučinily, hrozí uzavření, jež jim mohou nařídit národní orgány. EK zároveň letos v březnu nakupovala na internetu v utajení letenky u 67 velkých evropských aerolinek a 52 z nich požadavkům vyhovělo; mezi nimi byl i český národní letecký dopravce ČSA. (Celý příspěvek…)
World Airline Awards – nejlepší jsou Cathay Pacific, Evropě vévodí Swiss Air
Aerolinky ztrácejí miliony kufrů
Podle AUC se ke svým pasažérům chová nejhůře irský nízkonákladový dopravce Ryanair. Když jeho vinou zůstanou cestující bez zavazadla, přispěje jim na výdaje jen 15 librami (asi 440 korun). Odpovídající částkou by bylo 20 až 30 liber na den. Letecké společnosti při ztrátě zavazadla požadují po cestujících účtenky, které mají dokázat hodnotu ztracených věcí. Pokud je zákazník nemá, jsou odškodnění směšně nízká.
Aerolinky prodělaly přes osm miliard dolarů
V samotném čtvrtém čtvrtletí, kdy vyvrcholila krize, aerolinky prodělaly čtyři miliardy dolarů.
„Aerolinky nyní ztrácí peníze na provozní úrovni,“ dodala v prohlášení IATA. Pokles cen ropy v posledních měsících byl sice pro aerolinky povzbudivý, avšak
některé z nich musely i v posledních měsících roku zaplatit za pohonné hmoty více, protože se předtím investicemi snažily ochránit před růstem cen ropy. Po poklesu cen ropy se ale tyto investice ukázaly jako ztrátové, upozornila IATA.
Zpožděným příletům dominují indická letiště, odletům však Evropa
Gandhi International Airport v Dillí. Tam přilétne načas 50,89 % spojů. Třetí místo – Mohammed V International Airport, Casablanca. 53,83 % příletů načas. A zase do Indie. Čtvrté místo s 60,16 % včasných příletů získává Bengaluru International Airport. Pětici výtečníků uzavírá severoitalské letiště Oria al Serio International Airport. Tam přilétá načas celých 60,55 % spojů. (Celý příspěvek…)
Letenky v ČR: 2008, historicky nejlepší rok
iDNES.cz, odkud tato zpráva pochází, však odhaduje ve skutečnosti ještě větší útraty za letenky. Čísla z IATA totiž nezahrnují prodeje nízkonákladových společností ani charterové lety. Jen s nízkonákladovými dopravci přitom loni v Praze cestovala více než pětina cestujících. Reálné prodeje tak mohou přesáhnout 12 miliard korun. (Celý příspěvek…)
ČSA přes internet odbaví pět procent pasažérů
Nejvíce pasažérů v minulém roce přepravily Southwest Airlines
Druhé místo patří American Airlines a třetí letecké společnosti Delta Air Lines. Americké letecké společnosti obsadily v první desítce šest míst, nejlepší z evropských leteckých společností se stala německá Lufthansa na sedmé pozici. Do první desítky pronikl i nízkonákladový přepravce Ryanair.
Celkem v loňském roce přepravila 2,25 miliardy cestujících, což je asi o 7 procent více než předloni. Největší růst dle IATA zaznamenala Asie, která má být tahounem leteckých společností i nadále.
Evropská komise: každý třetí klient z EU je klamán zavádějícimi informacemi
Kontrolou prošlo během 7 měsíců 386 webových stránek a závěr byl, že ve 137 případech došlo k porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitele. Jako největší nedostatek byl označen (překvapivě) klamavé uvádění cen. Problémy se vyskytovaly nejen u leteckých společností, ale i cestovních agentur prodávajících letenky.
Je dobré zmínit, že toto šetření se netýkalo všech států Evropské unie, ale pouze 13, ve kterých nebyla zahrnuta Česká republika ani Slovensko.
Středoevropský boj letišt i nadále vyhrává Vídeň, před Prahou a Varšavou
Vídeň je v letecké dopravě považována za největšího konkurenta Prahy. Letištěm ve Vídni loni prošlo 18,8 miliónů pasažerů, pražským „pouze“ 12,4 milionu. (Celý příspěvek…)
Češi loni utratily přes 10 miliard korun a letenky a letištní poplatky
Statistika od IATA ukazuje nejen rostoucí zájem Čechů o létání, ale také poukazuje na fakt, že velké agentury získávají čím dál větší díl z pomyslného letenkového koláče a to na úkor menších a středních agentur. Mezi největší agentury na českém trhu patří Student Agency (Královna.cz), jejich dceřinná společnost pro firemní zákazníky Orbix, dále Asiana (Letuška.cz), CWT a HRG.
Tato čísla však nejsou zcela přesná, protože ve statistikách IATA chybí lowcost přepravci, jejichž služeb v loňském roce využila celá čtvrtina cestujících z Prahy. Podíl lowcost přepravců je odhadován na 10 až 20 procent z celkového obratu. Dále ve výše uvedené statistice prodeje letenek v České republice chybí data od samotných dopravců, které prodají oni sami přímo bez prostředníka v podobě agentury.
Nejzajímavější klientelou z pohledu letenek jsou dle očekávání firemní zákazníci, kteří tvoří až 80 % tržeb za letenky.
Nejméně se z evropských aerolinií toulají kufry u Turkish Airlines
Nejhůře se v tomto srovnání dopadly portugalské aerolinky TAP Portugal a britské British Airways, u nichž se zatoulá v průměru 25 zavazadel z tisíce přepravovaných kusů. (Celý příspěvek…)
ČSA jsou v dochvilnosti osmé v Evropě
V letošním roce přibylo stížností na cestování v letadlech
Celkem 60 % stížností se týká leteckých firem ze šesti zemí – Irska, Španělska, Velké Británie, Itálie, Německa a Francie. Nejvíce, téměř čtvrtina ze všech, jich souviselo s irskými firmami, u španělských to bylo 17 %. Společností z ČR se týkalo 37 stížností, tedy něco přes procento ze všech, tedy asi stejně jako u Slovenska.
ČSA vládnou střední Evropě, světu Singapore Airlines
V anketě hlasovalo od srpna 2006 do června 2007 téměř 15 milionů cestujících devadesáti národností.
Turisté hodnotí letecké společnosti podle 35 kritérií. Anketa má 11 základních kategorií, které se dále dělí ještě podle regionů. Například nejlepší celoevropskou společností se staly British Airways, které však ve světovém žebříčku klesly z první na desátou příčku. Cestující je hodnotí nejlépe také na transatlantických spojích.
Každé 10 jídlo v ruských aeroliniích je závadné
Oniščenko v těchto dnech upozornil nejen na nízkou kvalitu nabízeného jídla, ale rovněž na velmi nízkou kvlitu vody, které jsou ruskými aeroliniemi nabízeny. Důvodem této nízke kvality vody a jídla je neschopnost ruských firem vyrábět balené porce pro ruské aerolinie. Ruští hygienici z toho důvodu navrhli ministerstvu dopravy nevydávat leteckým společnostem licence, pokud nezavedou systém kontroly kvality nabízených potravin.
Kvalita podávaných jídel údajně nezávisí na letecké společnosti, jídlo je připravováno na letištích z místních surovin a proti možné otravě tak vlastně není ochrany.
Nejlepší letiště světa – jihokorejské Incheon International Airport
Hlasování nakonec vyhrálo jihokorejské Incheon International Airport a celkově letiště ve východní Asii zůstávají i nadále nejpopulárnější. Na dalších místech totiž skončilo letiště Sepang v malajském Kuala Lumpuru, Chek Lap Kok v Hongkongu a Changi v Singapuru.
V Evropě získalo nejvíce hlasů letiště v Curychu, v Americe pak Dallas/Forth Worth.
Hlasování o nejlepší letiště pořádá také specializovaný server Skytrax.com, na kterém si pasažéři a zájemci vyměňují informace o letištích a leteckých společnostech. V jeho soutěži zvítězilo Changi v Singapuru, které se pravidelně umisťuje na nejvyšších příčkách už přes deset let. Z Evropy jsou na Skytraxu nejlépe hodnoceny letiště v Mnichově a Helsinkách.
5 milionů zavazadel se loni poztrácelo evropským aerolinkám
Například letecká společnost British Airways průměru loni nedopravila včas 23 zavazadel na 1000 cestujících. Naproti tomu ČSA měly problém s 10,8 zavazadly na 1000 cestujících. Nejmenší problémy s přepravou zavazadel měla loni společnost Air Malta, u které činil poměr 4,4 zavazadla.
ATUA dodala, že 85 procent ztracených zavazadel se vrátí cestujícím do 48 hodin. Největšími provinilci byly velké letecké společnosti jako Lufthansa, Air France, Alitalia a KLM a menší TAP Air Portugal. Problémy těchto velkých leteckých společností se ztrátou zavazadel jsou způsobeny především jejich působností na velkých letištích, kde je silný provoz a tedy mnohem vyšší riziko ztráty zavazadla.
O zavazadla cestujících se nejlépe starají aerolinie Malév
Ve statistikách handlingových služeb obsadily maďarské aerolinie první místo i přes 13% nárůst osobní přepravy během prvních osmi měsíců letošního roku. V průběžném hodnocení dosahoval Malév velmi nízký počet poškozených zavazadel. V červnu byl první, v červenci druhý – tehdy zaznamenal pouze 0,6 poškozených zavazadel na tisícovku cestujících. Průměr všech členů AEA byl 1,16.
Meziročně si Malév polepšil, loni byl ve stejném období na třetí až čtvrté příčce žebříčku péče o zavazadla. Pokud jde o ztracená či zpožděná zavazadla, v létě 2005 byly maďarské aerolinie zhruba v polovině žebříčku, ve stejném období letošního roku se vyšplhaly na čtvrté až páté místo. A to i přes již zmíněný nárůst počtu přepravených cestujících.