Letenky Průzkumy & Statistika: levné a online letenky od Průzkumy & Statistika

Aktuální články a letenky Průzkumy & Statistika

Asijská letiště jsou nejlepší na světě

Tím nejlepším letištěm pro rok 2013 bylo vyhlášeno singapurské letiště Changi, které po osmi letech odsunulo z prvního místa letiště Incheon v jihokorejském Soulu. Letiště Václava Havla si pohoršilo a sestoupilo z 54. příčky v roce 2012 na letošní 61. pozici. Za singapurským a korejským letištěm se umístil první evropský zástupce – amsterodamské letiště Schiphol v Nizozemsku, které si oproti loňsku o pozici polepšilo. Na čtvrté místo naopak kleslo mezinárodní letiště v Hongkongu. Pátou pozici si pak podrželo hlavní letiště v čínském Pekingu. (Celý příspěvek…)

Nejhorší letiště pro přespání je podle cestujících na Filipínách

Letiště v Manile je nejhorší na světě pro cestujícího nuceného strávit tu noc. Na druhé příčce nejhorších letišť je podle uživatelů online cestovního průvodce The guide to sleeping in airports pařížské Beauvais a na třetí reykjavický Keflavik.

Naopak mezi tři nejlepší letiště co do komfortu pro nocujícího cestujícího vybrali uživatelé mezinárodní letiště v Singapuru, Hongkongu a soulský Incheon. Pražské letiště Ruzyně mezi desítkou nejlepších ani nejhorších nefiguruje.

IATA čeká další propad aerolinek

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) zvýšilo odhad zisku aerolinek pro letošní rok na 6,9 miliardy dolarů (124 miliard korun) z dříve předpokládaných čtyř miliard dolarů. Upozornilo však, že ziskovost v letecké přepravě i tak zůstává na mimořádně slabé úrovni. Předpovědělo navíc, že v příštím roce zisk v tomto odvětví klesne o 29 procent na 4,9 miliardy dolarů kvůli slabé ekonomice a drahým palivům. (Celý příspěvek…)

Při letecké dopravě se poškodí či ztratí 11 zavazadel z 1000

Ročně se na světě pasažérům leteckých společností ztratí nebo poškodí 25 milionů zavazadel. Počet ztracených a poškozených zavazadel v civilní letecké přepravě se i přesto v posledních dvou letech celosvětově konečně snižuje. Zatímco do roku 2007 počet rostl až na rekordních 42,4 milionu ztracených či poškozených zavazadel na světě, v roce 2008 došlo k poklesu na 32,8 mil. kusů a vloni počet poklesl na 25,025 mil. kusů, což znamená meziroční pokles o 23,8 %. Celkově se tedy v současnosti ztratí či poškodí v průměru 11 zavazadel na 1000 pasažérů. Vyplývá to z nejnovější zprávy Baggage Report 2010 světové organizace SITA (Poskytovatel globálních informačních a telekomunikačních řešení pro odvětví letecké dopravy). (Celý příspěvek…)

IATA: Růst letecké dopravy zpomaluje

Mezinárodní letecká přeprava pokračovala v červenci v růstu. Tempo růstu však zpomaluje, což ukazuje, že ekonomické oživení začíná slábnout. Mezinárodní přeprava nákladů v červenci stoupla meziročně o 22,7 procenta a přeprava osob o 9,2 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Mezinárodní přeprava nákladů, kterou IATA měří v tunokilometrech, je považována za jeden z hlavních ukazatelů zdraví světového obchodu.

Letenek se prodává více, rizika však přetrvávají

Počet cestujících, kteří si koupili letenky do první a byznys třídy, se v prvním pololetí meziročně zvýšil o 11,9 procenta, u ekonomické třídy narostl o 6,3 procenta. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu však zároveň upozornilo, že růst zájmu o prémiové třídy ve druhém čtvrtletí zpomalil, protože ekonomická aktivita se vrací na úroveň před krizí. Zatímco ve druhém čtvrtletí činil růst devět procent, v prvním čtvrtletí bylo tempo růstu dvouciferné.

Výzkum Factum Invenio: Třetina Čechů cestuje letadly

Alepoň jednou ročně využije leteckou dopravu třetina obyvatel České republiky. Vyplnulo to z průzkumu společnosti Factum Invenio pro Letiště Praha. Z něj zároveň vyplynulo, že 6 % Čechů dokonce létá vícekrát za rok.

Je dobré zmínit, že od posledního průzkumu z roku 2008 se čísla téměř nezměnila. Nejčastěji létají obyvatelé Prahy, alespoň jednou ročně sedne do letadla 65 procent z nich. Oproti roku 2008 se tento podíl v hlavním městě zvýšil o osm procentních bodů a přepravu letadlem využívají hlavně bohatší lidé mladšího věku a vyššího vzdělání. (Celý příspěvek…)

Poptávka v letecké osobní přepravě stoupla

Poptávka v letecké osobní přepravě se v listopadu zvýšila o 2,1 procenta a v nákladní vyskočila o 9,5 procenta. Uvedlo to Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Potvrzuje se tak, že se světová ekonomika oživuje. IATA ale dodává, že výrazné zlepšení příjmů aerolinií zatím není na dohled.

Aerolinie přišly v prvním čtvrtletí 2009 o miliardy

Ztráta světových aerolinek v prvním čtvrtletí roku přesáhla tři miliardy dolarů (55 miliard korun). Důvodem byl hlavně pokles poptávky po osobní i nákladní letecké přepravě způsobený ekonomickou recesí. Uvedlo to mezinárodní sdružení pro leteckou přepravu IATA.

Organizace také varovala, že do výkonu aerolinek se zatím plně nepromítl nárůst cen ropy a pohonných hmot, který v dalších měsících výrazně zvýší výdaje firem. Ropa i pohonné hmoty za poslední dva měsíce zdražily téměř o dvacet dolarů za barel a ve srovnání s koncem roku 2008 jsou nyní ceny vyšší o tři čtvrtiny.
Sdružení zopakovalo, že za letošní rok očekává ztrátu leteckého průmyslu devět miliard dolarů.

Loni činila 10,4 miliardy dolarů. IATA upozornila, že aerolinky se snaží snižovat náklady omezováním letů, ale zatím se nevyrovnaly s klesající poptávkou.

EK: Většina aerolinek již při prodeji letenek nemate zákazníky

Většina velkých evropských aerolinek a internetových stránek již při prodeji letenek neklame své zákazníky. Vyplývá to z výsledků šetření, které zahájila Evropská komise téměř před dvěma lety. Komise během uplynulých 18 měsíců vyšetřovala celkem 135 webových portálů, z nichž 115 napravilo vytknuté chyby.

Těm, kteří tak neučiní nebo neučinily, hrozí uzavření, jež jim mohou nařídit národní orgány. EK zároveň letos v březnu nakupovala na internetu v utajení letenky u 67 velkých evropských aerolinek a 52 z nich požadavkům vyhovělo; mezi nimi byl i český národní letecký dopravce ČSA. (Celý příspěvek…)

World Airline Awards – nejlepší jsou Cathay Pacific, Evropě vévodí Swiss Air

Anketu World Airline Awards každoročně pořádá britská nezávislá organizace Skytrax. Služby jednotlivých leteckých společností z celého světa hodnotí sami cestující. Průzkum byl realizován v průběhu 8 měsíců (srpen 2008 až březen 2009), hodnocení provedlo 16,2 milionů cestujících 97 různých národností. Ceny byly rozdány 1. dubna v Hamburku ve 34 kategoriích. ČSA v této anketě obhájily již potřetí titul nejlepší aerolinie ve střední Evropě. (Celý příspěvek…)

Aerolinky ztrácejí miliony kufrů

Podle zprávy Rady uživatelů letecké přepravy (AUC), britské organizace, která zastupuje zájmy leteckých pasažérů, ztratily v roce 2007 aerolinky po celém světě 42 milionů kusů zavazadel. Více než milion z nich se ke svým majitelům už nikdy nevrátilo. V roce 2006 se zatoulalo 34 milionů zavazadel. Relativně nejmenší riziko, že se jejich kufr ztratí, podstupují podle AUC pasažéři nízkonákladových dopravců, kteří cestují většinou bez přestupů. Když ale ke ztrátě dojde, mají právě oni největší problémy dostat odškodné.

Podle AUC se ke svým pasažérům chová nejhůře irský nízkonákladový dopravce Ryanair. Když jeho vinou zůstanou cestující bez zavazadla, přispěje jim na výdaje jen 15 librami (asi 440 korun). Odpovídající částkou by bylo 20 až 30 liber na den. Letecké společnosti při ztrátě zavazadla požadují po cestujících účtenky, které mají dokázat hodnotu ztracených věcí. Pokud je zákazník nemá, jsou odškodnění směšně nízká.

Aerolinky prodělaly přes osm miliard dolarů

Světové aerolinky loni prodělaly více než osm miliard dolarů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA). Ta původně odhadovala, že loňská ztráta aerolinek činila pět miliard dolarů. Aerolinky loni poškodil nejprve prudký nárůst cen ropy, později pak globální finanční a ekonomická krize, jež výrazně snížila poptávku po letecké přepravě.
V samotném čtvrtém čtvrtletí, kdy vyvrcholila krize, aerolinky prodělaly čtyři miliardy dolarů.

„Aerolinky nyní ztrácí peníze na provozní úrovni,“ dodala v prohlášení IATA. Pokles cen ropy v posledních měsících byl sice pro aerolinky povzbudivý, avšak
některé z nich musely i v posledních měsících roku zaplatit za pohonné hmoty více, protože se předtím investicemi snažily ochránit před růstem cen ropy. Po poklesu cen ropy se ale tyto investice ukázaly jako ztrátové, upozornila IATA.

Zpožděným příletům dominují indická letiště, odletům však Evropa

Chhatrapati Shivaji International Airport v indické Bombaji. Toto letiště už druhým rokem vede tabulku letišť s největšími zpožděními při příletech: pouze 49,95 % letů dorazí načas. V těsném závěsu opět indické letiště – Indira
Gandhi International Airport v Dillí. Tam přilétne načas 50,89 % spojů. Třetí místo – Mohammed V International Airport, Casablanca. 53,83 % příletů načas. A zase do Indie. Čtvrté místo s 60,16 % včasných příletů získává Bengaluru International Airport. Pětici výtečníků uzavírá severoitalské letiště Oria al Serio International Airport. Tam přilétá načas celých 60,55 % spojů. (Celý příspěvek…)

Letenky v ČR: 2008, historicky nejlepší rok

Letecké společnosti zažily v Česku loni nejúspěšnější rok v historii. Prodaly přes 790 tisíc letenek, za které utržily přes deset miliard korun. Počet vydaných letenek tak za rok stoupl téměř o desetinu. Vyplývá to z údajů mezinárodní organizace leteckých dopravců IATA.

iDNES.cz, odkud tato zpráva pochází, však odhaduje ve skutečnosti ještě větší útraty za letenky. Čísla z IATA totiž nezahrnují prodeje nízkonákladových společností ani charterové lety. Jen s nízkonákladovými dopravci přitom loni v Praze cestovala více než pětina cestujících. Reálné prodeje tak mohou přesáhnout 12 miliard korun. (Celý příspěvek…)

ČSA přes internet odbaví pět procent pasažérů

Odbavení přes internet využívá po roce od jeho zavedení pět procent pasažérů Českých aerolinií. Nejoblíbenější je tento způsob mezi obchodními cestujícími. Na linkách s největším podílem obchodníků, jako je Londýn, Paříž nebo Amsterodam, se odbavuje po internetu v průměru 20 procent lidí.

Nejvíce pasažérů v minulém roce přepravily Southwest Airlines

Největší leteckou společností na světě podle počtu přepravených pasažérů se za loňský rok stala letecká společnost Southwest Airlines, jejíž služby využilo celkem 102 milionu cestujících. Vyplývá to z údajů Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA).

Druhé místo patří American Airlines a třetí letecké společnosti Delta Air Lines. Americké letecké společnosti obsadily v první desítce šest míst, nejlepší z evropských leteckých společností se stala německá Lufthansa na sedmé pozici. Do první desítky pronikl i nízkonákladový přepravce Ryanair.

Celkem v loňském roce přepravila 2,25 miliardy cestujících, což je asi o 7 procent více než předloni. Největší růst dle IATA zaznamenala Asie, která má být tahounem leteckých společností i nadále.

Evropská komise: každý třetí klient z EU je klamán zavádějícimi informacemi

Před pár týdny zveřejnila česká média zajímavou informaci, že každý 3 klient z EU je klamán zavádějícimi informacemi při nákupu letenek po internetu. Šetření Evropské komise se zaměřilo především na klamavé udávání cen, dostupnosti nabídek a nepřiměřené smluvní podmínky.

Kontrolou prošlo během 7 měsíců 386 webových stránek a závěr byl, že ve 137 případech došlo k porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitele. Jako největší nedostatek byl označen (překvapivě) klamavé uvádění cen. Problémy se vyskytovaly nejen u leteckých společností, ale i cestovních agentur prodávajících letenky.

Je dobré zmínit, že toto šetření se netýkalo všech států Evropské unie, ale pouze 13, ve kterých nebyla zahrnuta Česká republika ani Slovensko.

Středoevropský boj letišt i nadále vyhrává Vídeň, před Prahou a Varšavou

V loňském roce se po několika letech otočila trend, kdy se letiště Praha přibližovalo v počtu odbaveých cestujících vídeňskému letisti. Zatímco ve Vídni loni přivítali více na o 11 % více cestujících, Praha Ruzyně narostla pouze o 8 %. Tato čísla vyplynula z aktuálních údajů Asociace evropských letišť (ACI-Europe).

Vídeň je v letecké dopravě považována za největšího konkurenta Prahy. Letištěm ve Vídni loni prošlo 18,8 miliónů pasažerů, pražským „pouze“ 12,4 milionu. (Celý příspěvek…)

Češi loni utratily přes 10 miliard korun a letenky a letištní poplatky

Češi v roce 2007 utratily za letenky a letištní poplatky přes 10 miliard korun, vyplývá to ze statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA.

Statistika od IATA ukazuje nejen rostoucí zájem Čechů o létání, ale také poukazuje na fakt, že velké agentury získávají čím dál větší díl z pomyslného letenkového koláče a to na úkor menších a středních agentur. Mezi největší agentury na českém trhu patří Student Agency (Královna.cz), jejich dceřinná společnost pro firemní zákazníky Orbix, dále Asiana (Letuška.cz), CWT a HRG.

Tato čísla však nejsou zcela přesná, protože ve statistikách IATA chybí lowcost přepravci, jejichž služeb v loňském roce využila celá čtvrtina cestujících z Prahy. Podíl lowcost přepravců je odhadován na 10 až 20 procent z celkového obratu. Dále ve výše uvedené statistice prodeje letenek v České republice chybí data od samotných dopravců, které prodají oni sami přímo bez prostředníka v podobě agentury.

Nejzajímavější klientelou z pohledu letenek jsou dle očekávání firemní zákazníci, kteří tvoří až 80 % tržeb za letenky.

Nejméně se z evropských aerolinií toulají kufry u Turkish Airlines

Nejméně se zavazadla mezi 26 evropskými leteckými společnostmi spadajícími pod Asociaci evropských aerolinií (AEA) zpožďují u tureckých Turkish Airlines a maltských Air Malta. Tuzemským aeroliniím ČSA připadlo v tomto žebříčku 12. místo.

Nejhůře se v tomto srovnání dopadly portugalské aerolinky TAP Portugal a britské British Airways, u nichž se zatoulá v průměru 25 zavazadel z tisíce přepravovaných kusů. (Celý příspěvek…)

ČSA jsou v dochvilnosti osmé v Evropě

Nejlépe na čas v Evropě přilétají letadla lucemburských aerolinek Luxair. Domácí aerolinie ČSA mezi 28 evropskými společnostmi spadajícími pod Asociaci evropských aerolinií (AEA) obsadili v tomto ohledu 8. místo. Vyplývá to z dat za rok 2007, která jsou dostupná na webových stránkách AEA.

V letošním roce přibylo stížností na cestování v letadlech

Počet stížností od lidí, kteří v loňském roce použili pro dopravu služeb leteckých společností, v loňském roce stoupl zhruba dvojnásobně na téměř tři tisícovky. Nejvíce stížností, třetina, se týkala potíží se zavazadly, následuje rušení letů (přes čtvrtinu) a zpoždění linek (16 procent).

Celkem 60 % stížností se týká leteckých firem ze šesti zemí – Irska, Španělska, Velké Británie, Itálie, Německa a Francie. Nejvíce, téměř čtvrtina ze všech, jich souviselo s irskými firmami, u španělských to bylo 17 %. Společností z ČR se týkalo 37 stížností, tedy něco přes procento ze všech, tedy asi stejně jako u Slovenska.

ČSA vládnou střední Evropě, světu Singapore Airlines

České aerolinie (ČSA) získaly v anketě World Airline Awards, kterou pravidelně pořádá britská společnost Skytrax, ocenění nejlepší aerolinie ve střední Evropě. Nejlepší leteckou společností na světě se staly Singapore Airlines, druhé jsou Thai Airways a třetí Cathay Pacific.

V anketě hlasovalo od srpna 2006 do června 2007 téměř 15 milionů cestujících devadesáti národností.

Turisté hodnotí letecké společnosti podle 35 kritérií. Anketa má 11 základních kategorií, které se dále dělí ještě podle regionů. Například nejlepší celoevropskou společností se staly British Airways, které však ve světovém žebříčku klesly z první na desátou příčku. Cestující je hodnotí nejlépe také na transatlantických spojích.

Každé 10 jídlo v ruských aeroliniích je závadné

Dle dva roky trvajících testů kvality stravy v ruské letecké dopravě, provaděné ruským hygienikem Gennadij Oniščenkem, je v průměru každé desáté jídlo, které se podává na palubách ruských letadel nevhodné ke konzumaci.

Oniščenko v těchto dnech upozornil nejen na nízkou kvalitu nabízeného jídla, ale rovněž na velmi nízkou kvlitu vody, které jsou ruskými aeroliniemi nabízeny. Důvodem této nízke kvality vody a jídla je neschopnost ruských firem vyrábět balené porce pro ruské aerolinie. Ruští hygienici z toho důvodu navrhli ministerstvu dopravy nevydávat leteckým společnostem licence, pokud nezavedou systém kontroly kvality nabízených potravin.

Kvalita podávaných jídel údajně nezávisí na letecké společnosti, jídlo je připravováno na letištích z místních surovin a proti možné otravě tak vlastně není ochrany.

Nejlepší letiště světa – jihokorejské Incheon International Airport

Cestovatelé z celého světa mohli v hlasování Mezinárodního sdružení letišť (ACI) se sídlem v Ženevě, rozhodnout o tom, kde na světě je nejlepší a nejpohodlnější letiště.

Hlasování nakonec vyhrálo jihokorejské Incheon International Airport a celkově letiště ve východní Asii zůstávají i nadále nejpopulárnější. Na dalších místech totiž skončilo letiště Sepang v malajském Kuala Lumpuru, Chek Lap Kok v Hongkongu a Changi v Singapuru.

V Evropě získalo nejvíce hlasů letiště v Curychu, v Americe pak Dallas/Forth Worth.

Hlasování o nejlepší letiště pořádá také specializovaný server Skytrax.com, na kterém si pasažéři a zájemci vyměňují informace o letištích a leteckých společnostech. V jeho soutěži zvítězilo Changi v Singapuru, které se pravidelně umisťuje na nejvyšších příčkách už přes deset let. Z Evropy jsou na Skytraxu nejlépe hodnoceny letiště v Mnichově a Helsinkách.

5 milionů zavazadel se loni poztrácelo evropským aerolinkám

Loni se v Evropě ztratilo celkem 5,5 milionu zavazadel. Tedy v průměru 15,7 zavazadla na 1000 přepravených cestujících. Do statistiky jsou zahrnuta i zavazadla dopravena cestujícím se zpožděním. Tato krutá čísla o spolehlivosti evropských aerolinií vyplývají ze zprávy Sdružení spotřebitelů letecké dopravy ATUA s využitím údajů Asociace evropských leteckých společností (AEA).

Například letecká společnost British Airways průměru loni nedopravila včas 23 zavazadel na 1000 cestujících. Naproti tomu ČSA měly problém s 10,8 zavazadly na 1000 cestujících. Nejmenší problémy s přepravou zavazadel měla loni společnost Air Malta, u které činil poměr 4,4 zavazadla.

ATUA dodala, že 85 procent ztracených zavazadel se vrátí cestujícím do 48 hodin. Největšími provinilci byly velké letecké společnosti jako Lufthansa, Air France, Alitalia a KLM a menší TAP Air Portugal. Problémy těchto velkých leteckých společností se ztrátou zavazadel jsou způsobeny především jejich působností na velkých letištích, kde je silný provoz a tedy mnohem vyšší riziko ztráty zavazadla.

O zavazadla cestujících se nejlépe starají aerolinie Malév

Asociace evropských aerolinií (AEA) vydala zprávu, ze které plyne, že největší pozornost zavazadlům svých zákazníků věnuje maďarský národní přepravce Malév. Alespoň mezi 25 členy AEA.

Ve statistikách handlingových služeb obsadily maďarské aerolinie první místo i přes 13% nárůst osobní přepravy během prvních osmi měsíců letošního roku. V průběžném hodnocení dosahoval Malév velmi nízký počet poškozených zavazadel. V červnu byl první, v červenci druhý – tehdy zaznamenal pouze 0,6 poškozených zavazadel na tisícovku cestujících. Průměr všech členů AEA byl 1,16.

Meziročně si Malév polepšil, loni byl ve stejném období na třetí až čtvrté příčce žebříčku péče o zavazadla. Pokud jde o ztracená či zpožděná zavazadla, v létě 2005 byly maďarské aerolinie zhruba v polovině žebříčku, ve stejném období letošního roku se vyšplhaly na čtvrté až páté místo. A to i přes již zmíněný nárůst počtu přepravených cestujících.

23 % Čechů čeká na palubě letadla teroristický útok

Současná zvýšená bezpečnostní opatření na letištích jistě odradí řadu zákazníků od cestování letadlem. Podle výsledků posledního průzkumu agentury Synovate, ale spíše než tyto opatření odrazuje cestující od letu letadlem trvalá obava z terorismu. A právě tato obava bude mít nejspíše mnohem větší dopad na cestovní návyky a to především, pokud jde o leteckou dopravu. (Celý příspěvek…)